Strona głównaAktualności → Akademia młodego odkrywcy 3 2017/18

Akademia młodego odkrywcy 3 2017/18

Witamy ponownie wszystkich sympatyków akademii Młodego Odkrywcy!
W dniu 19 marca 2018 roku odbyły się kolejne zajęcia  w ramach projektu „Akademia Młodego Odkrywcy”. Tym razem uczniowie koła chemicznego
i fizycznego zachwycili swoich młodszych kolegów z klasy 2c prezentacją doświadczeń związanych z magnetyzmem.
Magnetyzm to takie tajemnicze zjawisko niczym magia. To wielka siła, która działa na naszej planecie i całym wszechświecie. Dawno temu w Starożytnej Azji odkryto kamień, który przyciągał kawałki żelaza. Pomiędzy dwoma przedmiotami wytwarza się pole magnetyczne. Pole magnetyczne to obszar, w którym działają niezwykłe siły. Magnes przyciąga przedmioty stalowe i żelazne. Na końcach posiada on dwa bieguny: północny
i południowy. Dwa przeciwne bieguny przyciągają się, a dwa identyczne odpychają.
Uczniowie klasy 2. uczestniczący w spotkaniu poznali, z jakimi przedmiotami „lubią się  magnesy” a z jakimi nie, czyli odkryli niektóre niezwykłe właściwości magnesu za pomocą doświadczeń i obserwacji.
Następnie dzieci uczestniczyły w zabawie „Magnetyczne rybki”, która polegała na złowieniu jak największej ilości rybek wykonanych z folii aluminiowej, w  korpusy których zostały wsunięte spinacze. Rybki wrzucone były do miski z wodą. Każdy uczeń otrzymał „wędkę” z przywiązanym sznurkiem o długości 20 cm zakończoną magnesem. Zadanie polegało na tym, aby złowić jak najwięcej rybek w jak najkrótszym czasie.
Uczniowie poznali również różne rodzaje magnesów i miejsca, gdzie można
je znaleźć w naszych domach.
Kolejna zabawa polegała na pokolorowaniu własnego motylka, do którego przyczepiony był spinacz. Następnie dzieci kładły motylki na talerzyku, a pod umieszczały magnesy neodymowe, którymi bardzo szybko poruszały. Dzięki użytym magnesom motylki zaczynały się również poruszać i machać skrzydełkami.
Jak wyjąć spinacz ze szklanki z wodą bez dotykania igły i wody? To było kolejne zadanie. Dzieci przykładały magnes do ścianki szklanki i poruszały nim do góry, aż spinacz „wyskoczy i przyciągnie się” do magnesu. Uczniowie z klas 7 pokazali też dzieciom, jak silny jest magnes - na stole ułożyły  metalowy przedmiot, magnes włożyły pod stół
i przyłożyły od spodu do jego blatu. Przedmiot „tańczył" po stole zgodnie z ruchami magnesu znajdującego się pod stołem.
Na koniec spotkania młodzi odkrywcy odpowiadali na trudne pytania, które jak się okazało nie były trudne, gdyż dzieci bardzo pilnie słuchały informacji przekazywanych przez swoich starszych kolegów i z dużym zainteresowaniem wykonywały doświadczenia.
Pokaz przygotowany przez uczniów koła chemicznego i fizycznego pod opieką nauczyciela fizyki Małgorzaty Basy i chemii Katarzyny Łukomskiej, został przyjęty
z entuzjazmem i zaangażowaniem dzieci. Wykonując doświadczenia i bawiąc się jednocześnie, uczniowie z klas 2. poznają świat, który ich otacza i niezwykłe zjawiska chemiczno-fizyczne.



Małgorzata Basa
Katarzyna Łukomska