Strona głównaAktualności → Akademia Młodego Odkrywcy - kolejne spotkanie

Akademia Młodego Odkrywcy - kolejne spotkanie

Witamy ponownie, w dniu 11 grudnia 2018 odbyły się kolejne zajęcia  w ramach projektu „Akademia Młodego Odkrywcy”. Tym razem uczniowie klas 8b i 8c zachwycili uczniów klasy 3a doświadczeniami związanymi ze zjawiskami dotyczącymi magnetyzmu.

Magnetyzm – zespół zjawisk fizycznych związanych z polem magnetycznym, które może być wytwarzane zarówno przez prąd elektryczny, jak i przez materiały magnetyczne.
Na początku uczniowie klasy 3a zapoznali się z prezentacją multimedialną przygotowaną przez osoby prowadzące spotkanie, z której dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy na temat magnesów i ich właściwości. Następnie odpowiadali na pytania sprawdzające ich wiedzę z tego zakresu. Obejrzeli doświadczenia przygotowane przez uczennice klasy 8.
Uczniowie klasy 3a uczestniczący w doświadczeniach, przygotowanych przez ich starszych kolegów i pod ich opieką, poznali Co przyciąga magnes? przeprowadzając samodzielne, luźne obserwacje: dzieci otrzymały po jednej sztabce magnesu i sprawdzały, które przedmioty w ich otoczeniu są przyciągane przez magnes, a które nie. Następnie dzieci obserwowały pole magnetyczne wytwarzane przez magnes i jego oddziaływanie na  opiłki żelazne umieszczone w przezroczystych pojemnikach, obserwując przez osłonę i podając sobie z ręki do ręki opakowania. Magnes przyciąga je w ciekawy sposób ponieważ wytwarza specjalne „pole magnetyczne", niewidoczne dla nas, a jak mogli zaobserwować uczniowie działające na opiłki żelazne. Dzieci mogły przeprowadzić doświadczenia z magnesami neodymowymi i odpowiedzieć na pytanie, które magnesy są silniejsze i czy mogą oddziaływać np. przez ławkę.
 Następnie przyszedł czas na zabawę magnesami: rybak - wędka z magnesem i rybki ze spinaczami, kto szybciej wyłowi większą liczbę rybek; latawiec magnetyczny - rozwija sprawność manualną: zadanie polega na uniesieniu latawca do pionu bez dotykania go, nawet magnesem; sprawdzenie czy można wyciągnąć przedmiot wykonany ze stali z wody bez zamoczenia ręki: wrzucenie spinaczy do przeźroczystej plastikowej miski z wodą po czym sprawdzenie czy magnes przyłożony do krawędzi miski potrafi przyciągnąć spinacze; motyle – motylki przygotowane wcześniej przez uczniów klasy 8, które dzieci samodzielnie kolorują i przyczepiają spinacze, talerzyki - zadanie polegało na przesuwaniu magnesu pod talerzykiem i obserwacji jak motylki poruszają skrzydełkami.
 Na koniec zajęć uczniowie klasy 3a odpowiadali na następujące pytania: Powiedźcie jakie przedmioty przyciąga magnes?  Jak zbudowany jest magnes? Jak ze sobą oddziaływają magnesy? Co to jest elektromagnes i gdzie jest wykorzystywany? Gdzie wykorzystujemy magnesy?

Pokaz przygotowany przez uczniów koła chemicznego i fizycznego, pod opieką nauczyciela fizyki Małgorzaty Basy i chemii Katarzyny Łukomskiej, został po raz kolejny przyjęty z entuzjazmem i zaangażowaniem dzieci z klasy 3a.