Strona główna → Kodowanie w PSP nr 15

Kodowanie w PSP nr 15

 

Rok szkolny 2016/2017

Podsumowanie nauki programowania
Nauka programowania w naszej szkole zawitała już dawno. Zaczynaliśmy jako Mistrzowie Kodowania,  z czasem włączaliśmy się w akcje promujące naukę programowania, aż za sprawą programu innowacyjnego zostaliśmy zakwalifikowani do pilotażu programowania.
Innowacją zostali objęci uczniowie klas czwartych naszej szkoły. Poza zadaniami i treściami, jakich uczą się inni czwartoklasiści nauka programowania, logicznego myślenia, rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera czy tabletów stała się stałym elementem zajęć komputerowych. W ramach nauki programowania uczniowie uczestniczyli w akcjach: Europejski Tydzień Kodowania i Godzina Kodowania. Uczyli się za pośrednictwem code.org oraz gry planszowej Scottie Go!.
Po pierwszym i drugim semestrze uczniowie wypełniali anonimowo elektroniczne ankiety, które stały się i staną wytycznymi do dalszej pracy związanej z realizacją programu innowacyjnego.
Ponieważ dzieci mają już pewne umiejętności w zakresie nauki kodowania i obsługi komputerów czy tabletów postanowiliśmy, że wcielą się w role nauczycieli i  to właśnie oni będą uczyli swoich młodszych kolegów. Uczniowie, którzy uczęszczają na zajęcia dodatkowe koła informatycznego prowadzili w tym roku szkolnym zajęcia z cyklu „Dzieci dzieciom”, podczas których uczyli młodszych kolegów z klasy 2c którzy uczęszczają na koło informatyczne.
Relacje ze wszystkich naszych działań zamieszczane były na naszej szkolnej stronie internetowej. Zdjęcia można obejrzeć w galerii szkolnej.
Zapewniamy, że to nie koniec naszych innowacyjnych działań, kolejne już w nowym roku szkolnym, zaraz po wakacjach!

Programowanie z grą planszową Scottie Go.
Podczas zajęć komputerowych uczniowie klas czwartych realizujący program innowacyjny „Kodowanie? Nigdy nie było takie proste jak teraz.” uczyli się kodowania z grą Scottie Go!. To fantastyczna gra planszowa, która wprowadza już najmłodszych uczniów w tajniki kodowania poprzez zabawę. Ważnym elementem zestawu jest również tablet lub inne urządzenie dysponujące kamerą. W czasie zajęć uczniowie zostali podzieleni na zespoły, założyli swoje profile i zespołowo pomagali sympatycznemu kosmicie, bohaterowi gry, realizować kolejne zadania. Początek był łatwy, jednak z każdym kolejnym poziomem trzeba było skupić się i pomyśleć jak rozwiązać kolejne zadanie. Zabawa była doskonała. Okazało się, że bardzo ważna była również współpraca w grupie. Wszyscy rozwiązywali zadania i skanowali wyniki swojej pracy tabletem. Uczniowie chętnie pomagali sobie, ale prowadzili również rywalizację między grupami.
Można śmiało stwierdzić, że nauka  podstaw programowania poprzez zabawę z grą planszową sprawdziła się w pełni. 

Galeria>>

Uczymy programowania
To, że nasi uczniowie są bardzo aktywni i chętni do dzielenia się swoją wiedzą i umiejętnościami wiemy doskonale. Starsi uczniowie uczęszczający na zajęcia koła informatycznego przygotowali i poprowadzili zajęcia nauki podstaw programowania dla swoich młodszych kolegów z klasy 2c. Tym razem pracowaliśmy na komputerach z wykorzystaniem platformy kodable.com. Każdy uczeń otrzymał specjalny kod, który otwierał drzwi do wirtualnej klasy z zadaniami dotyczącymi programowania. Zadania nie okazały się takie trudne dla młodszych uczniów. Pod kierunkiem starszych kolegów sprawnie przechodzili kolejne poziomy i obserwowali jak zmienia się postać wykonująca zadania. A zadania polegały do doprowadzeniu postaci do celu. Kształtowaliśmy przez to umiejętności logicznego i algorytmicznego myślenia. Mamy nadzieję, że udało się zarazić młodszych kolegów pasją programowania. Nad swoimi uczniami czuwały panie: Edyta Sadowska i Dorota Ługowska. Kolejne zajęcia już wkrótce.

Galeria>>

Uczymy podstaw programowania
Nasza szkoła bardzo aktywnie włączyła się w działania mające na celu propagowanie nauki programowania. Od trzech lat uczestniczymy w Ogólnopolskim programie “Mistrzowie Kodowania”. Podczas zajęć już najmłodsi uczniowie poznają podstawy programowania podczas zajęć dodatkowych odbywających się np. w szkolnej bibliotece.
Szkoła uczestniczy także w pilotażu programowania. Nauczyciel zajęć komputerowych Dorota Ługowska realizuje w klasach czwartych program innowacyjny “Kodowanie? Nigdy nie było takie proste jak teraz.”. Program realizowany jest w ramach zajęć komputerowych i obejmie również w następnych latach klasy programowo wyższe.
Cyklicznie odbywają się zajęcia pt. „Dzieci dzieciom”. Kolejna taka lekcja odbyła się podczas zajęć dodatkowych 16 stycznia 2017 r.  Uczniowie klas starszych uczęszczający na zajęcia koła informatycznego kolejny raz wcielili się w role nauczycieli i uczyli swoich młodszych kolegów z klasy 2c. Podczas zajęć wykorzystano tablety, które są doskonałym narzędziem pracy dla naszych uczniów. W czasie zajęć uczyliśmy podstaw programowania. Korzystając z code.org, rozpoczęliśmy kurs dla początkujących. Z każdym kolejnym ćwiczeniem uczniowie rozwijali umiejętności kreatywnego i logicznego myślenia. Zajęcia takie cieszą się dużym zainteresowaniem i z pewnością odbędą się kolejne. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Dorota Ługowska i Edyta Sadowska. 

galeria>> 

Hour of code

Nauka programowania zagościła na stałe w naszej szkole. Dlatego bardzo chętnie włączamy się w akcje mające na celu propagowanie naukę kodowania. Po Europejskim Tygodniu Kodowania przyszedł czas na Godzinę Kodowania. Hour of code to ogólnoświatowa akcja, która miała miejsce w tym roku w dniach 5-12 grudnia. W naszej szkole uczniowie klas starszych podczas zajęć komputerowych zgłębiali tajniki kodowania ze stroną code.org. Za pomocą Fllapy Code uczyli się tworzyć proste gry. Efektem tego kursu było stworzenie i udostępnienie własnej gry np. na telefon lub komputer. Czekamy na kolejne takie akcje.

 galeria>>

Uczniowie uczą uczniów

Uczniowie uczęszczający na zajęcia koła informatycznego dla klas starszych przygotowali i poprowadzili zajęcia dla swoich młodszych kolegów z klasy 2c, którzy uczęszczają na koło informatyczne w swojej klasie. Podczas zajęć urządzeniem dominującym był tablet. Każdy uczeń otrzymał do pracy takie urządzenie oraz pomocnika w osobie starszego kolegi. Zaczęliśmy od podstawowych funkcji obsługi tabletu: uruchamianie, poruszanie się, wyszukiwanie. Następnie tablety zamieniły się w aparaty i kamery. Dzieci robiły zdjęcia, nagrywały filmiki, a następnie przeglądały stworzoną przez siebie galerię. Kolejnym zadaniem  było przeglądanie zasobów Internetu na tablecie. Na naszej szkolnej stronie internetowej szukaliśmy zdjęć, na których są uczestnicy zajęć. Przeglądarka internetowa już nie była taka straszna jak na początku. Ciekawym elementem było wyszukiwanie gier dla dzieci, które mogą pomagać w nauce. Zajęcia bardzo podobały się uczniom. Młodsi skorzystali z doświadczenia starszych kolegów, a starsi sprawdzili się w roli nauczycieli. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Dorota Ługowska i Edyta Sadowska. Kolejne zajęcia już wkrótce.

galeria>>